IN 6 STAPPEN NAAR DE PERFECTE GIFT
Promotionele artikelen zijn nog steeds de eenvoudigste manier om je naamsbekendheid te vergroten en potentiële klanten dagelijks aan je organisatie te herinneren. Maar hoe kies je de juiste gift voor je ontvangers? In deze blog zetten we zes stappen op een rij die ervoor zorgen dat je met je gift het juiste effect bereikt.
Wie is de ontvanger?
Welke boodschap wil je overbrengen?
Welke commerciële levensduur is gewenst?
Wat is het budget?
Wanneer wil je de gift uitgeven?
Wat verwacht je te bereiken?
1. Wie is de ontvanger?
Het mooiste geschenk dat iemand kan ontvangen is een gift waarin iets van de gever zit en waaruit blijkt dat de gever er moeite voor heeft gedaan. Dit geldt ook voor promotieartikelen en relatiegeschenken. Stap één is dan ook om te overwegen welke doelgroep je met je gift wilt bereiken. Deze doelgroep kan bijvoorbeeld ‘bestaande relaties’ zijn, of juist ‘potentiële relaties’. Beide groepen hebben verschillende verwachtingen van je gift. Een potentiële nieuwe klant die je ontmoet op een beurs verwacht geen duurzaam artikel zoals een wireless speaker of een powerbank. Een trouwe klant zou daarentegen niet verrast worden met een relatief goedkope promotiepen. Door je goed te verdiepen in je doelgroep en te onderzoeken waar hun interesses en verwachtingen liggen, kun je een geschenk geven dat de relatie recht doet.
2. Welke boodschap wil je overbrengen?
Promotieartikelen zijn ideaal om potentiële klanten bewust te maken van je merk. Het is belangrijk dat de gift aansluit bij de boodschap van je bedrijf en je normen en waarden weerspiegelt. Als je bijvoorbeeld actief bent in maatschappelijk verantwoord ondernemen, kies dan voor een milieuvriendelijke gift, zoals een pen van gerecycled plastic. Als jouw bedrijf een trendsetter is, zorg dan voor een trendy geschenk zoals een headphone. De boodschap óp de gift is ook van belang; dit kan je logo of bedrijfsslogan zijn of je laat de boodschap aansluiten bij een lopende marketingcampagne.
3. Welke commerciële levensduur is gewenst?
Duurzame geschenken zoals de eerder genoemde speaker of powerbank zijn wat duurder, maar hebben ook een langere levensduur. Promotieartikelen zoals bedrukte pennen of notitieblokjes worden daarentegen minder lang gebruikt. Denk daarom goed na over de gewenste gebruiksduur voordat je een geschenk aanschaft.
4. Wat is je budget?
Dat een grotere en duurdere gift meer effect heeft, is een misvatting. Kleinere en goedkopere promotieartikelen kunnen zeker ook hun doel bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is een bedrukte pen. Pennen zorgen ervoor dat je bedrijfsnaam vaak gezien wordt. Ze zijn zo verweven met onze dagelijkse bezigheden dat ze amper opvallen, maar toch dagelijks onder de aandacht komen. Houd daarom altijd rekening met je budget en laat je niet onnodig op kosten jagen. Voor ieder budget zijn passende geschenken te bedenken.
5. Wanneer wil je de gift uitgeven?
Ook het moment van uitdelen is van belang voor de impact van de boodschap. Heb je er al eens over nagedacht om in te spelen op bijvoorbeeld nationale feestdagen, de seizoenen of het nieuws? Bijvoorbeeld: een kaarsenaansteker en een ijskrabber zijn populair in de winter, terwijl een beachbal meer geschikt is voor de zomer. En wat dacht je van een jubileum, een behaalde prestatie of een gewonnen prijs binnen je bedrijf?
6. Wat verwacht je met de gift te bereiken?
Oftewel: wat is het doel van de gift? Als je tijdens een beurs de naamsbekendheid van je bedrijf wilt vergroten, kun je bijvoorbeeld kiezen voor bedrukte pennen, notitieboekjes of andere kantoorartikelen die vaak gebruikt worden. Als het doel klantenbinding is, is een kwalitatief hoogstaand en mooi vormgegeven geschenk een goede keuze. Denk aan een luxe vulpen of een klok. Deze producten gaan lang mee, net als de relatie met degene die de gift ontvangt.
Wil je naar aanleiding van deze blog meer weten over de mogelijkheden voor promotieartikelen? Onze specialisten doorlopen graag samen met jou de zes stappen om tot een perfecte gift te komen. Kom vrijblijvend langs in de showroom!
KENNIS EN BLOGS.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de sector en ontdek alles wat je moet weten over bedrijfskleding, persoonlijke bescherming en promotie artikelen.